Saltar al contingut principal

Treballs de restauració del bosc de ribera al Rissec al seu pas per Monells

La setmana passada, el Consorci de les Gavarres va dur a terme actuacions de restauració del bosc de ribera al Rissec, amb l’objectiu de millorar la connectivitat ecològica de la zona. Aquesta iniciativa està subvencionada per l’Agència Catalana de l’Aigua en el marc de la RESOLUCIÓ ACC/4480/2023, destinada a la recuperació de riberes i a la millora de l’estat ecològic en zones humides de Catalunya.

En el tram urbà del Rissec, les actuacions han consistit en la plantació de freixes de fulla petita (Fraxinus angustifolia) com a arbres de més port, acompanyades d’arbusts de port menor com alocs (Vitex agnus-castus), sargues (Salix elaeagnus), tamarius (Tamarix africana) i saüquers (Sambucus nigra), espècies que creixen de forma natural aigües amunt i avall de la zona que es volia restaurar.

Tot i tractar-se d’un tram urbà, on cal que la vegetació estigui espaiada per garantir la funcionalitat hidràulica i de desguàs, es pretén recuperar part de la vegetació originària. Aquesta actuació contribueix a la millora de les funcions de connectivitat per a la fauna i, en paral·lel, a la recuperació d’un tram d’alocar.

Majoritàriament es tracta d’espècies arbustives com l’aloc, la sarga i el tamariu, que tenen un bon comportament hidràulic en reduir la velocitat de les avingudes, però amb baixa capacitat d’obstrucció.

Aquestes formacions de bosc de ribera mediterrània són molt agraïdes, ja que presenten una floració acolorida en ple període estival, constitueixen un gran recurs de nèctar per a papallones i insectes, i proveeixen d’aliment als ocells granívors durant l’època hivernal. Aigües avall del nucli de Monells, la presència d’aquestes espècies representa una de les millors mostres d’aquests ambients al Baix Empordà, juntament amb les rambles del riu Daró.

Pel que fa a la millora de la connectivitat per als peixos al pont situat a l’alçada del pi de l’Aulet, aquesta actuació està prevista per a febrer-març i se centrarà en la conservació d’espècies com el barb de muntanya (Barbus meridionalis) i l’espinós (Gasterosteus aculeatus), considerades d’interès per la fauna aquàtica de la zona.

Ambdues accions formen part dels esforços per contribuir a la bona conservació de l’espai natural de Gavarres situat aigües amunt del Rissec.

Uneix-te al nostre butlletí